Czystek

Bezsenność w ciąży

Bezsenność w ciąży
5 (100%) 2 głosów

Przyszłe mamy muszą się mierzyć z wieloma różnymi problemami. Ich organizm reaguje na pojawienie się dziecka na wiele sposobów. U przyszłych mam może pojawić się np. problem bezsenności. Z bezsennością w trakcie ciąży trzeba walczyć. Nie wolno jej bagatelizować. Kobieta w ciąży potrzebuje bowiem od 8 do 10 godzin snu. Jest to niezbędne nie tylko dla jej zdrowia, ale także dla prawidłowego rozwoju nienarodzonego jeszcze dziecka.

Kiedy pojawiają się problemy ze snem w ciąży?

Choć kobieta w ciąży martwi się bardzo często tym, że dotyka ją problem braku snu, tak naprawdę bezsenność w ciąży jest bardzo częstym problemem przyszłych matek. Dotyczy on, według różnych statystyk, od 70 do 90% kobiet, głównie tych, które znajdują się w trzecim trymestrze ciąży.

Czytaj również: http://szybkisen.net.pl/bezsennosc-w-ciazy/

Przyczyny bezsenności w ciąży

Brak snu w ciąży związany jest zarówno ze zmianami fizycznymi, jak i z psychiką przyszłej mamy. Jeśli chodzi o zmiany fizyczne w organizmie matki, wynikają one z faktu, iż w nocy odzywa się kręgosłup, który w ciągu dnia musi dźwigać dodatkowy ciężar.

Dodatkowo rosnący brzuch uniemożliwia bardzo często znalezienie wygodnej pozycji. Ponadto ucisk macicy na pęcherz powoduje konieczność częstszego niż zwykle udawania się do ubikacji. Zwiększenie częstotliwości oddawania moczu powoduje przebudzanie się przyszłej matki w nocy.

Równie dokuczliwe i przeszkadzające we śnie mogą być pojawiające się w nocy skurcze łydek, a także bóle głowy. Jeśli chodzi natomiast o przyczyny bezsenności w ciąży związane z psychiką, należy wyszczególnić tutaj lęk przyszłej mamy przed porodem. Ten lęk jest szczególnie zauważalny u kobiet, które są w swojej pierwszej ciąży.

Sposoby na radzenie sobie z bezsennością w ciąży

Jeśli chodzi o sposoby na bezsenność w ciąży, warto jest w pierwszej kolejności zadbać o odpowiednią wygodę snu. Trzeba przede wszystkim obrać wygodną pozycję. Należy pamiętać o tym, że w trakcie ciąży zupełnie odpada spanie na brzuchu, z kolei po 6. miesiącu ciąży zalecane jest unikanie spania w pozycji na plecach, ponieważ w takiej pozycji macica wywołuje ucisk na naczynia krwionośne. Dlatego w zaawansowanej ciąży najlepszą pozycją do snu jest położenie się na lewym boku.

W układaniu się do snu bardzo istotna jest jak największa liczba poduszek. W przypadku spania na plecach poduszki należy układać nie tylko pod głową, ale także pod tułowiem oraz pod prawym pośladkiem. Dzięki temu możliwe będzie wygodne ułożenie brzucha przy lekkim przechyleniu się na lewo. W przypadku pozycji bocznej, jedną poduszkę należy umieścić pod brzuchem, drugą – pod plecami, a trzecią między ugiętymi kolanami.

Przed zaśnięciem należy także w odpowiedni sposób się zrelaksować. Pomóc może w tym relaksująca kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego, a także ćwiczenia oddechowe, polegające na miarowym oddychaniu, licząc do 10 podczas leżenia w łóżku z rękami ułożonymi wzdłuż tułowia. Gdy doda się do tego odpowiednio wywietrzony pokój (z temperaturą nieprzekraczającą 20 stopni), zaśnięcie będzie już o wiele łatwiejsze, nawet pomimo szeregu dolegliwości związanych z ciążą.

1 Komentarz

  1. tuscom

    Bezsenność w ciąży często jest spowodowana niewłaściwym materacem. Generalnie ludzie wybierają zbyt miękkie i jak dochodzą dodatkowe kilogramy w brzuchu, to się okazuje, że nawet nieświadomie się człowiek zapada i przez to ma skrzywiony kręgosłup. A w takiej pozycji trudno zasnąć, bo cały czas jest napięcie mięśniowe, nawet jak go nie czujemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *